Ara és l’hora del TRIÀSIC!

Triàsic: un projecte d’anys

La remodelació de la sala de paleontologia ubicada a les antigues golfes de Ca Batistó, es va inaugurar l’any 2005. Gràcies al finançament de l’1% cultural es va restaurar íntegrament tot l’edifici noble, reforçant les velles estructures i adequant els nous espais necessaris per un equipament cultural obert al públic. La intervenció incloïa també la creació d’una nova museografia, més moderna i amb  condicions adequades, on mostrar una part representativa de la col·lecció de paleontologia, amb un especial protagonisme dels fòssils marins del Triàsic descoberts al jaciment d’Alcover-Mont-ral.

El Museu, a poc a poc, s’ha anat convertint de nou en un espai cultural viu. El programa educatiu desenvolupat al voltant de la col·lecció de fòssils marins del Triàsic ha estat i és encara l’eix vertebrador del dia a dia de la institució. Les visites guiades, els tallers escolars, les activitats en família, així com la programació cultural mensual han assolit un grau de complicitat important, tant pel que fa a la població local com pels visitants forasters.

L’any 2008 el museu es plantejava la necessitat de dotar de contingut museogràfic el pis noble de l’edifici històric. L’objectiu era crear una exposició interactiva i moderna, però, sobretot, recollir part important de la memòria dels alcoverencs i alcoverenques. Així doncs l’octubre de 2010, sota el relat de la Modernitat burgesa i el modernisme literari, s’hi inaugurà una segona exposició permanent per explicar el passat esplèndid de ca Batistó i l’essència dels records de la gent d’Alcover.

Renovant l’exposició de fòssils

El museu, però, havia de seguir creixent i expandir-se, ocupant el lloc que li pertoca dins del panorama cultural local i del país. És per això que després d’anys treballant en el nou relat i continguts per a la renovació museogràfica de paleontologia, ara, es pot dir, que li ha arribat l’hora al Triàsic. Gràcies a la concessió d’un ajut procedent dels Fons Leader europeus es podrà renovar una bona part del discurs i la museografia de la sala de paleontologia inaugurada el 2005. Es tracta d’una reforma important, encaminada a posicionar Alcover com un referent  científic del Triàsic a Catalunya. I per a fer-ho, ha comptat amb el suport i la col·laboració d’experts del món de la paleontologia vinculats a centres de referència com l’Institut Català de Paleontologia, el Centre d’Història Natural de la Conca de Barberà, el Museu de Geologia del Seminari de Barcelona, el Departament de Geologia de la UB, etc.

La nova exposició que es preveu inaugurar el mes de maig, se centrarà sobretot a explicar el Triàsic i les seves singularitats. No oblidem que la serralada prelitoral catalana i especialment l’entorn de les Muntanyes de Prades és un veritable parc Triàsic. Aquest fou un període decisiu per a l’evolució de la vida al nostre planeta. Volem que la nova exposició ens ajudi a “descodificar” la informació que amaguen els magnífics fòssils marins d’aquella època, connectar-los amb la història geològica del lloc on s’han trobat, llegir com en un llibre obert allò que expliquen les seves roques i estrats.

Tanmateix en aquest projecte museogràfic la tecnologia i la imaginació tindran un gran protagonisme. El nou espai triàsic mostrarà imatges àrees del jaciment i l’entorn natural que envolta el nostre poble, permetrà obrir finestres i tocar roques dins d’un gran plafó-muntanya, manipular rèpliques de fòssils, escoltar el soroll de les onades del mar avocant un temps llunyà, submergir-nos en un nou embolcall acollidor i sobretot, comptar amb recursos interpretatius infantils dins del recorregut general on poder gaudir de la visita plegats, adults, joves i infants. I no cal dir que també es prioritza implementar recursos que facilitin l’accessibilitat per a tots els públics.

Exposició actual “Les muntanyes de Prades ara fa 240 milions d’anys. Els fòssils d’Alcover-Mont-ral. Inaugurada l’any 2005