18 Setembre, 2019

Món Triàsic. Interpretem el patrimoni natural de les valls del Glorieta i Brugent

La interpretació del patrimoni natural, a partir del treball de camp i la interacció amb les col·leccions de ciències naturals, és un valuós recurs educatiu dins de l’àmbit de les ciències naturals per treballar: els embolcalls de la Terra i les estructures que conformen l’univers, els processos geològics, el canvi químic en la fossilització i sedimentació i la teoria de l’evolució i història del nostre planeta, a banda d’altres temes transversals com la sostenibilitat del planeta, la humanització del territori, l’aprofitament dels recursos naturals, etc.

I SOBRETOT, en tot aquest aprofitament didàctic de l’entorn és important prioritzar per sobre de qualsevol àrea de coneixement, l’educació en els valors lligats a la natura i la cultura, perquè conèixer i valorar el patrimoni, es garantia de respecte, conservació i sostenibilitat futura.

Continguts

El curs s’inicia amb una sessió de treball de camp a la zona fossilífera d’Alcover-Mont-ral, per després, desplaçar-nos a l’entorn de la vall del riu Glorieta. Ens aturarem per dinar a l’era del Mas de Forès on gaudirem del ric patrimoni natural i cultural que ens embolcalla. En acabar de dinar, reprendrem la jornada de treball tot descobrint in situ el projecte d’interpretació del patrimoni paleontològic Triàsic que de de fa dècades, es duu a terme al nostre Museu.

El curs es complementa amb dues sessions de treball complementaries que es realitzen en diferents jornades. A “De l’objecte a la idea”, es farà la presentació de la maleta de paleontologia del museu i un brainstorming d’idees interpretatives i la darrera sessió es dedicarà a la presentació, discussió i valoració de les propostes discràtiques presentades del participants.

IMPORTANT! Aquest curs va adreçat a professionals de l’educació i està reconegut pel Departament d’educació, no obstant això,  també es planteja com una jornada per gaudir en família, per la qual cosa s’hi poden inscriure amb acompanyants. El Museu ha programat paral·lelament la sortida amb autocar a les pedreres i a l’entorn pels familiars tant adults, nens, nenes com joves; dinar tots  junts a l’era de Mas de Forès, i per la tarda, descobrir al museu un gran secret de fa milions d’anys sobre les Muntanyes de Prades.

Hora i lloc de trobada: a les 9:30 h davant de la piscina municipal. Trobareu lloc per aparcar els vostres cotexes allà mateix, on ens espera l’autocar:  Avinguda Miquel Martí i Pol (tram de color verd a la TV – 7041).

Inscripcions aquí!  Places exhaurides

Inscripció   12/09/2019 – 27/09/2019

Persones destinatàries   Professors d’ESO i Bat, prioritàriament de Ciències Naturals i Experimentals
Requisits de certificació   . Assistència a un mínim del 80% de les hores presencials.
. Valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l’aprofitament.
Descripció   La interpretació del patrimoni natural, a partir del treball de camp i la interacció amb les col·leccions de ciències naturals, són un ric recurs educatiu dins de l’àmbit de les ciències naturals per treballar: els embolcalls de la Terra i les estructures que conformen l’univers, els processos geològics, el canvi químic en la fossilització i sedimentació i la teoria de l’evolució i història del nostre planeta, a banda d’altres temes transversals com la sostenibilitat del planeta, els recursos naturals, etc.
Objectius   1. Treballar el currículum de geologia i paleontologia a l’ESO a partir de la pràctica i el descobriment dels propis docents.
2. Introduir l’aprenentatge per descobriment i indagació en el currículum de geologia a l’ESO.
Continguts   1. Sessió treball de camp

9.00h Presentació.Trobada a Alcover.
9.30h Desplaçament amb autocar a la zona fossilífera d’Alcover-Mont-ral i a les pedreres De Lucas per treballar el continguts descrits sobre descoberta del territori.
Joan Cartanyà (paleontòleg i investigador de l’ICP), Albert Vidal (Paleontòleg del Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Direcció General de patrimoni), Ferran de Lucas (propietari de les pedreres De Lucas)
Dinar al Mas de Forés (a càrrec de l’organització/formulari inscripció)

15.30h Proposta museogràfica del Museu d’Alcover.
Jordi Martinell i Rosa Domènech (Professors de la facultat de geologia de l’UB), Imma Piñas (Cel Rogent educació ambiental), Ester Magriñá (directora del Museu d’Alcover)

2. De l’objecte a la idea
Presentació de la Maleta de Paleontologia del Museu d’Alcover i de recursos didàctics per tal que els professors elaborin una proposta que presentaran la última sessió del curs.

3. Presentació, discussió i valoració de les propostes presentades.

Formador/a   Jordi Martinell i Rosa Domènech (Professors de la Facultat de geologia de l’UB), Imma Piñas (Cel Rogent educació ambiental) Joan Cartanyà (paleontòleg i investigador ICP), Ferran de Lucas (propietari de les Pedreres De Lucas), Ester Magriñá ( Directora del museu d’Alcover), Albert Vidal (Paleontòleg del Servei d’Arqueologia i Paleontologia de la Direcció General de Patrimoni)
Organització   Servei Educatiu Tarragonès
E-mail   e3900034@xtec.cat